Om

 

Här bloggar jag om hur det är att leva med Aspergers syndrom, Bipolär sjukdom och psykisk ohälsa. Jag bloggar även om människors olikheter och varför det är bra att alla är olika. Ibland skriver jag också blogginlägg som handlar om intressanta saker som rör autism och NPF.

Om mig

Senaste inlägg

Kategorier

Visar inlägg från april 2019

Tillbaka till bloggens startsida

Olika är bra

Visst skulle det vara trevligt om föräldrar faktiskt kunde lära sina barn att alla inte är lika och att det är okej att vara annorlunda. 

I skolan till exempel, skulle det vara trevligt att påminna barnen om att vara snälla och trevliga, att acceptera alla sina klasskamrater. Barn med särskilda behov är inte konstiga. De vill vad alla andra vill... att bli accepterade och att vara lyckliga. Dessa barn är olika, men unika.

Tänk på att det är lika viktigt att vuxna föregår med gott exempel. Man säger inte elaka saker, kastar sura blickar, himlar med ögonen bara för att barnet har fått ett hysteriskt utbrott. Oftast är situationen alldeles för övermäktig för att barnet ska klara det. Även om du gör det. 

Fira högtider ned Autism del 2

5.    VARFÖR?

 

Det kan bli jättestressande för en person med Aspergers syndrom eller autism när vardagen plötsligt förändras. Förklara varför vi firar högtider, men att det inte bara handlar om det. Det handlar lika mycket om att umgås med sin familj.


6.    TID

 

Tala om när ni ska äta, när ni kommer fram, när det är lunch och när ni kommer hem. Tider är väldigt viktigt för personer som har en NPF-diagnos, så försök att håla dem. Det minskar risken för onödig stress.

 

7.    FÖRE

 

Tala om för personen vad som händer innan ni åker, när och vad hen ska packa, vad hen mer behöver göra, som till exempel att duscha och/eller sätta på sig finkläder. Hjälp personen att göra en lista på allt som ska göras innan ni reser och se till att den följs. Denna kan sedan bockas av.


8.    EFTER

 

Tala om vad som händer efter att ni till exempel har ätit mat och vilka krav som finns. Till exempel sitta och prata eller bara ta det lugnt i en timma efter maten. Berätta vad du förväntar dig av personen. Förväntas det att personen ska småprata lite med till exempel kusinen, eller kan hen få slippa det? Personer med autism vill vanligtvis inte småprata så det är viktigt att ha förståelse för detta. Berätta också om du vill att personen ska hjälpa till med något.

 

9.    HA EN NÖDPLAN

 

Om personen tycker att det blir alldeles för jobbigt med alla intryck och krav, är det då okej att personen går till ett avgränsande rum och sitter med mobilen eller surfplattan i 30-60 minuter för att samla energi? Det är bra att ha en tydlig plan för vad man gör om det blir jobbigt för personen, till exempel hur länge det är okej att gå undan.


 


 



Fira högtider med Autism del 1

Högtider kan skapa kaos om man har Aspergers syndrom eller autism.

 

Många gillar högtider för då får man extra ledigt och har mer tid till sina nära och kära. Men om man har Aspergers syndrom eller autism kanske man inte uppskattar det lika mycket för det ger avbrott i rutinerna. Har man dessa diagnoser behöver man struktur och tydlighet, och när dessa rutiner försvinner kan det sluta i kaos. Dessutom ställs högre krav på att vara social, till exempel om man måste träffa släkten.

 

Hur ska man då undvika kaos under högtider? Hur kan man till exempel förbereda sitt barn? Här kommer en lista med några tips på hur man kan fira högtider med autism och försöka undvika kaos.

 

1.    NÄR?

 

Förbered personen noga genom att berätta i förväg vad som ska hända. Om ni till exempel ska åka bort så var noga med att berätta det och förbered på hur många nätter och dagar ni ska vara borta.

 

2.    VAR?

 

Vart ska ni? Om ni ska vara någon annanstans än hemma så förbered personen på detta. Visa bilder från Internet (eller om ni har egna) på platsen ni ska till.

 

3.    HUR?

 

Om ni ska ut och resa, visa bilder på flygplatsen/tåget/bilen.


4.    VEM?

 

Vilka kommer? Är det nya människor eller personer man känner sedan innan? Ni kan visa bilder på dem ni ska umgås med.




Jag hittade en video på Youtube från Riksförbundet Attention om vad Attentions vänner önskar sig i sitt påskägg för en fungerande påsk.

Se filmen här:



 



Autism och högtider

Nu har det varit påsk och många av oss med Aspergers syndrom eller autism kan tycka att högtider känns jobbiga. Till exempel kan högtider orsaka följande känslor hos oss:

 

1. Stress

 

 Eftersom alla högtider innebär att rutiner bryts så kan det vara jobbigt för autister som älskar att ha saker på samma sätt. Till exempel kanske man måste delta i en släktmiddag eller att favoritaffären stänger tidigare än vanligt. Man måste tänka och göra på ett annat sätt än man brukar.

 

2. Ångest

 

Kanske man måste träffa släkten. Kusinen kanske har hittat en ny partner som man aldrig har träffat förut. När man har Aspergers syndrom eller autism kan det bli jobbigt att behöva lära känna nya människor. Speciellt om man måste småprata, som många kan ha svårt med.

 

3. Ensamhet

 

Kan vara både positivt och negativt. Vissa autister älskar ensamhet, andra får ångest av den. Om man bor långt ifrån sin familj kanske man inte firar högtider tillsammans. Om man har boendestöd, så kanske boendestödjaren inte arbetar under högtiden, och då blir det ett rutinavbrott som kan vara jobbigt. Dagliga verksamheter är stängda under högtider och många är lediga från sitt arbete.

 

4. Trötthet

 

Under högtider kanske man måste umgås med släkten mer än vanligt, vilket kan göra en mycket trött. Om man är intryckskänslig på grund av sin autism så kan man bli helt utmattad. Också jobbigt för dem som måste umgås med sin partners släkt. Det kan även vara energikrävande att vistas i butiker under högtider eftersom butikerna brukar vara mer fullsatta än i vanliga fall.

 

5. Glädje

 

Sedan finns det autister som älskar påsken, eftersom man då kan vila och sova ut och man slipper tänka på jobb eller skola. Många kan ha mer tid att syssla med sina specialintressen. Dessutom kan högtider innebära en vis typ av rutiner, för man kanske firar på exakt samma sätt varje år, vilket kan skapa trygghet.




Jag kände många av de här känslorna innan jag visste hur påsken skulle bli i år. Men det blev en ganska lugn påsk för min del. Långfredagen firade jag i sommarstugan tillsammans med mamma, pappa, min bror och hans flickvän och min syster och hennes pojkvän. Det var trevligt, men jag blev ganska trött. Påskafton firade jag hemma tillsammans med bara mina föräldrar. Det var jätteskönt. Inga släktingar i påsk som jag behövde småprata med. 



 

Råd till dig som är anhörig till någon med psykisk ohälsa

Tidigare har jag skrivit ett inlägg om hur det kan vara att ha en anhörig som inte tar ens psykiska ohälsa på allvar. Hur ska man då som anhörig göra när en person i ens närhet mår psykiskt dåligt? 

Att vara anhörig till någon som mår väldigt dåligt kan vara svårt. Samtidigt är det mycket viktigt att den som mår dåligt får stöd och förståelse från sina nära och kära för att bli frisk. När man som anhörig lär sig att hantera en persons psykiska ohälsa kan man tillsammans jobba för ett välmående.

Hur kan man som anhörig bäst hjälpa en person som drabbats av psykisk ohälsa? Här kommer sex råd:

1. Fråga hur personen mår

Fråga inte bara för frågandets skull utan fråga för att du faktiskt bryr dig.

2. Lyssna

Ibland behöver man inte säga så mycket för att vara ett stöd. Ibland räcker det att lyssna. 

3. Fråga personen hur den vill att du ska agera

Personen kanske vill att du ska skicka ett SMS istället för att ringa. Personen kanske föredrar att skriva istället för att prata. Fråga hur du ska agera för att kunna hjälpa personen så bra som möjligt.

4. Läs på om psykisk ohälsa

Googla, läsa böcker, lyssna på poddar om psykisk hälsa och ohälsa så du blir insatt i ämnet. Det är svårt att hjälpa om man inte vet vad det handlar om.

5. Acceptera ett nej

Personen kanske inte vill prata om sitt mående just nu och det är okej. Visa att du finns där när personen är redo att prata. Försök inte tvinga fram det.

6. Inga spydiga kommentarer

Att säga saker som "du är ju alltid ledsen", "ryck upp dig" eller liknande förvärrar ofta personens mående och när man mår dåligt psykiskt har man redan dåligt samvete för sina nära och kära och man dömer sig själv väldigt mycket för att man inte mår bra.

 

Äldre inlägg